FANDOM

„Była piękna. Nazwali ją "Błyszczącym Światem Siedmiu Systemów".”
―Dziesiąty Doktor

Gallifreyplaneta, z której pochodzili Władcy Czasu[1]. Przez jakiś czas uważana była za zniszczoną w Ostatniej Wielkiej Wojnie Czasu[2], lecz później wyszło na jaw, iż została zamrożona w czasie i przeniesiona do kieszonkowego wszechświata[3]. Nazwę "Gallifrey" dosłownie tłumaczy się jako "Ci, którzy chodzą w ciemności"[4].

Położenie Edytuj

Gallifrey znajduje się w konstelacji Kasterborous, a jej galaktycznymi koordynatami są 10-0-11-0-0 na 0-2 od Galaktycznego Punktu Zero[5]. Niektóre planety umiejscowiły tą planetę w mniej więcej samym środku swoich galaktyk.[6] I.M. Foreman sprecyzował wypowiedź Ósmego Doktora, mówiąc, że nie jest to martwy punkt, ale trudno dostać się tam i przy okazji nie wylądować w czarnej dziurze.[7] Ósmy Doktor powiedział swoim towarzyszom, czyli Grace Holloway i Changowi Lee, że jego rodzinna planeta znajduje się "250 milionów lat świetlnych od Ziemii"[8], natomiast Trzeci Doktor powiedział raz, że Ziemia jest oddalona od Gallifrey o "29 tysięcy lat świetlnych"[9], a inne źródło podawało, iż planeta ta jest oddalona od Ziemi o "30 tysięcy lat świetlnych"[10].

Raz Gallifrey utworzyła połączenie z Ziemią[11].

Dane astronomiczne Edytuj

Rozmiar Edytuj

Gallifrey była kilka razy większa od Ziemi.

System Gallifrey Edytuj

Gallifrey znajdowała się w binarnym systemie gwiezdnym. Druga gwiazda wschodząca na południu sprawia, żarzenie się gór[12]. Główna gwiazda była ogromna i o czerwonej barwie[13]. System ten zawierał jeszcze pięć planet, m.in. Karn[14], Polarfrey i asteroidę o nazwie Kasterborous Kłamczuch[15].

Satelity Edytuj

Gallifrey ma co najmniej dwa ogromne księżyce i system pierścieni, tak jak Saturn w układzie słonecznym[16]. Jednym z księżyców Gallifrey był miedziany Pazithi Gallifreya, który świecił tak jasno, że można było go zobaczyć nawet w dzień[17]. Księżyce Gallifrey przepadły razem z Dalekami, gdy sama planeta zniknęła[18].

Krajobraz Edytuj

Z orbity Gallifrey wyglądała jakby była pokryta rdzą. Na planecie znajdowały się brązowe jeziora, a nad nią znajdowały się szare chmury[19]. Na powierzchni tej planety znajdowały się pola czerwonej trawy i ośnieżone góry oraz lasy z drzewami o srebrnych liściach. Podczas wschodu porannej gwiazdy, na planetę docierało pierwsze poranne światło, lasy sprawiały wrażenie jakby stały w ogniu[20].

Znane krainy geograficzne Edytuj

Regiony Edytuj

Góry Edytuj

Rzeki, stawy, jeziora Edytuj

Historia planety Edytuj

Główny artykuł: Historia planety Gallifrey
Planeta Gallifrey była duplikowana osiem razy, by stworzyć Dziewięć planet Gallifrey, które miały pogmatwać plany przeciwników i robić za schronienie dla sojuszników. Gallifrey nadal była wtedy uważana za zniszczoną przez Ósmego Doktora (wydarzenia z paradoksu Odłamu podczas Drugiej wojny w Niebie)[21]. Później została ona odtworzona[22].

W ostatnich dniach Wielkiej Wojny Czasu, Władcy Czasu prowadzeni przez Rassilona utworzyli połączenie z Ziemią z roku 2009. Chcieli dzięki temu przetrwać zniszczenie Gallifrey, którego miał dokonać Doktor z Wojny Czasu. Jednakże Dziesiąty Doktor przerwał połączenie i odesłał Władców Czasu z powrotem do Gallifrey[23].

Przez jakiś czas wierzono, że Gallifrey została zniszczona razem z Dalekami podczas Ostatniej Wojny Czasu. Okazało się jednak, że Doktor z Wojny Czasu wraz ze wszystkimi swoimi przeszłymi i przyszłymi wcieleniami uratował Gallifrey, zamrażając ją w jednym punkcie w czasie i przenosząc ją do kieszonkowego wszechświata[24].

Alternatywna linia czasowa Edytuj

W alternatywnej linii czasowej, Rassilon nigdy nie zdążył ukończyć budowy Oka Harmonii przed swoją śmiercią i rasa Władców Czasu nigdy nie osiągnęła podróży w czasie.

Ważniejsze osady Edytuj

  • Stolica Gallifrey
  • Olyesti
  • Arcadia

Odwołania Edytuj

  1. TV:The Time Warrior
  2. TV:Dalek
  3. TV:Dzień Doktora
  4. Proza:The Pit
  5. TV:Piramidy Marsa
  6. Proza:Devil Goblins, Proza:The Interferrence - Book Two, Human Nature
  7. Proza:The Interferrence - Book One
  8. Doktor Who (film)
  9. TV:Terror of the Autons
  10. Proza:The Devil Goblins from Neptune
  11. TV:Koniec Czasu
  12. TV:Gridlock
  13. Audio:The Forever Trap
  14. TV:The Brain of Morbius
  15. Proza:Lungborrow
  16. Komiks:Agent Provocateur
  17. Proza:Cat's Craddle, Proza:Time's Crucible, Proza:Lungbarrow
  18. Komiks:Agent Provocateur, TV:Dzień Doktora
  19. Proza:Cat's Cradle, Proza:Time's Crucible
  20. TV:The Sensorites
  21. Proza:The Ancestor Cell
  22. Proza:The Gallifrey Chronicles
  23. TV:Koniec Czasu
  24. TV:Dzień Doktora

Więcej z Fandomu

Losowa wiki